Skutecznie i sprawnie zarządzaj szkołą!
Sprawdź
Skutecznie i sprawnie zarządzaj szkołą!
 
e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego Szanowana Czytelniczko, Szanowny Czytelniku,
 

Drogi Czytelniku!

Z tytułu wykonywanych czynności dla ubezpieczyciela, CUW otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe, płatne miesięcznie według ustalonych kwot. Jest to wynagrodzenie brutto w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. CUW w imieniu gminy wystawia faktury nie później niż 15. dnia od zakończenia miesiąca, na podstawie wykazu otrzymanego od ubezpieczyciela. Obsługę członków ubezpieczeń grupowych prowadzą osoby zatrudnione w CUW. Czy zatem usługi obejmujące czynności techniczne na rzecz ubezpieczyciela, podlegają opodatkowaniu VAT i jednocześnie korzystają ze zwolnienia od tego podatku? Tego m.in. dowiesz się z tego wydania e-serwisu.

Czy jednostka w sprawozdaniu Rb 28 w kolumnie 7 wykazuje wartość zawartych umów z kontrahentami o wykonanie usługi (sumę wartości strony ma konta 998 narastającą od początku roku), czy saldo konta 998 z uwagi na zrealizowane wydatki wynikające z zawartych umów? Przeczytasz o tym w tym numerze e-serwisu.

Więcej praktycznych informacji znajdziesz w SewisieRB.

 
 
 
Pracujesz w budżetówce?
 

Zobacz jakie okazje dla Ciebie przygotowaliśmy!

  • Promocje i gratisy
  • Darmowe okresy testowe
  • Produkty w niższych cenach.

Wybierz obszar, który Cię interesuje i sprawdź dostępne promocje na końcówkę roku!

1. Portal Zamówień Publicznych (https://www.portalzp.pl/) – może podlinkować nazwę

2. Finanse sektora publicznego (https://serwisrb.pl/ )

3. Portal BHP (https://www.portalbhp.pl/ )

4. Porady ODO https://poradyodo.pl

Zostaw nam swój numer telefonu, a Twój osobisty konsultant doradzi Ci, co wybrać kliknij tutaj »>

Jeśli wolisz zadzwoń do nas pod numer 22 518 28 26

 
e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego Aktualności tygodnia
 
Czy czynności Centrum Usług Wspólnych na rzecz ubezpieczyciela są objęte zwolnieniem z VAT
 

W rozpatrywanej przez fiskusa sprawie, Centrum Usług Wspólnych (dalej: CUW), to jednostka organizacyjną miasta, działająca w formie jednostki budżetowej, nie posiadającą osobowości prawnej. Czy czynności CUW wykonywane dla ubezpieczyciela, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT?

CUW został utworzony uchwałą Rady Miasta. Celem działania CUW jest świadczenie usług jednostkom obsługiwanym w ramach wspólnej obsługi, w zakresie finansowo-księgowym oraz administracyjno-organizacyjnym obejmujących m.in.:

- prowadzenie rachunkowości,

- obsługę systemu wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych,

- obsługę płatności,

- rozliczanie środków zewnętrznych,

- obsługę techniczną w zakresie prac remontowych,

- obsługę informatyczną.

W ramach obowiązków CUW realizuje m.in. obsługę polis ubezpieczenia grupowego pracowników jednostek obsługiwanych. Obsługa ta dotyczy tylko wykonywania czynności technicznych polegających na:

1) wprowadzaniu danych zawartych w deklaracjach i formularzach do systemu ubezpieczyciela lub do przekazanych przez ubezpieczyciela wykazów (w zależności od instrukcji),

2) bieżącego rejestrowania w systemie ubezpieczyciela lub wykazach zmian danych dotyczących podmiotów stosunku ubezpieczenia, w tym: ubezpieczającego, ubezpieczonego, współubezpieczonego oraz uposażonego lub zmian w zakresie ubezpieczenia oraz przyjmowanie dokumentów do zgłaszania roszczeń.

Z tytułu wykonywanych czynności, a także z tytułu pozostawania w gotowości do ich wykonywania CUW, otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe, płatne miesięcznie wg ustalonych kwot. Wynagrodzenie jest wynagrodzeniem brutto w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. CUW w imieniu gminy wystawia faktury nie później niż 15. dnia od zakończenia miesiąca na podstawie wykazu otrzymanego od ubezpieczyciela. Obsługę członków ubezpieczeń grupowych prowadzą osoby zatrudnione w CUW.

We wniosku o interpretację zapytano, czy usługi obejmujące czynności techniczne na rzecz ubezpieczyciela podlegają opodatkowaniu VAT, a jednocześnie korzystają ze zwolnienia.

Dyrektor KIS potwierdził, że czynności techniczne nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, ponieważ CUW nie świadczy usług ubezpieczeniowych, a jedynie wykonuje czynności techniczne na rzecz ubezpieczyciela.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

W świetle orzecznictwa TSUE "czynność ubezpieczeniowa", w ogólnie przyjętym rozumieniu charakteryzuje się tym, że ubezpieczyciel, w zamian za wcześniejsze opłacenie składki ubezpieczeniowej, zobowiązuje się w przypadku wystąpienia okoliczności objętych umową ubezpieczenia do spełnienia na rzecz ubezpieczonego świadczenia określonego w momencie zawarcia umowy.

Natomiast analizowane czynności w ramach obsługi technicznej ubezpieczyciela stanowią jedynie czynności wsparcia o charakterze techniczno-administracyjnym, które nie mieszczą się w zakresie usług ubezpieczeniowych, nawet jeżeli pośrednio są związane z tymi usługami świadczonymi przez ubezpieczyciela.

Stąd wymienione czynności nie są też czynnościami wchodzącymi w zakres czynności wykonywanych przez CUW w ramach pośrednictwa ubezpieczeniowego, bowiem co do istoty, stanowią obsługę umów ubezpieczenia w trakcie ich trwania.

Innymi słowy, nie zmierzają one do zawarcia umowy pomiędzy klientem a ubezpieczycielem, ale stanowią wyłącznie wtórne czynności dotyczące uprzednio zawartych umów ubezpieczenia, tj. są ich odrębnym elementem (pobocznym względem usługi pośrednictwa).

Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 8 grudnia 2023 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.661.2023.2.WN.

Łukasz Matusiakiewicz, radca prawny, ekspert z zakresu podatków

 
Czytaj więcej »
 
 
 
 
e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego Porada tygodnia
 
Czy w sprawozdaniu Rb 28 w kolumnie 7 wykazujemy wartość zawartych umów z kontrahentami o wykonanie usługi
 

Pytanie: Proszę o wyjaśnienie, czy w sprawozdaniu Rb 28 w kolumnie 7 wykazujemy wartość zawartych umów z kontrahentami o wykonanie usługi (sumę wartości strony ma konta 998 narastającą od początku roku), czy saldo konta 998 z uwagi na zrealizowane wydatki wynikające z zawartych umów?

Rozwiązanie: W sprawozdaniu Rb 28 w kolumnie 7 wykazujemy wartość zawartych umów z kontrahentami o wykonanie usługi (sumę wartości strony ma konta 998 narastającą od początku roku

Przed przystąpieniem do wypełniania sprawozdań, należy zapoznać się z instrukcją zgodnie z § 8 rozporządzenia. Zgodnie z ust. 3 tego paragrafu, sprawozdanie sporządza się w ten sposób, że w kolumnie:

  1. "Plan (po zmianach)" wykazuje się dane o planowanych wydatkach, wynikających z planu finansowego jednostki z uwzględnieniem zmian dokonanych w trybie określonym w ustawie o finansach publicznych, a w przypadku dysponenta części budżetowej, któremu podlegają placówki, wykazuje się również kwoty wynikające z planów finansowych tych placówek,
  2. "Zaangażowanie" wykazuje się kwoty wynikające z umów, decyzji i innych postanowień, których wykonanie powoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych w roku bieżącym,
  3. "Wykonanie wydatków" wykazuje się wykonane wydatki, na podstawie danych księgowości analitycznej do konta rachunek bieżący jednostki budżetowej, z zastrzeżeniem pkt 4,
  4. 27 w sprawozdaniu miesięcznym za grudzień i rocznym w kolumnie "Wykonanie wydatków" nie wykazuje się wydatków, o których mowa w art. 181 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
  5. "Zobowiązania ogółem" wykazuje się wszystkie uznane przez jednostkę zobowiązania, niespłacone do końca okresu sprawozdawczego,
  6. "Zobowiązania wymagalne powstałe w latach ubiegłych" wykazuje się nieprzedawnione i nieumorzone zobowiązania, które przed upływem danego okresu sprawozdawczego nie zostały uregulowane, a których termin zapłaty minął przed 1 stycznia bieżącego roku;
  7. "Zobowiązania wymagalne powstałe w roku bieżącym" wykazuje się nieumorzone zobowiązania powstałe w okresie od 1 stycznia roku bieżącego do końca okresu sprawozdawczego, które przed upływem danego okresu sprawozdawczego nie zostały uregulowane, a których termin zapłaty minął;
  8. "Wydatki, które nie wygasły z upływem bieżącego roku budżetowego", wykazuje się wydatki ujęte w ustalonym przez Radę Ministrów planie finansowym, o którym mowa w art. 181 ust. 2 ustawy o finansach publicznych; kolumnę tę wypełnia się w sprawozdaniu miesięcznym za grudzień i w sprawozdaniu rocznym.

Barbara Jarosz, główna księgowa jednostki budżetowej

Podstawa prawna:

Rozporządzenie ministra finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 144 ze zm.).

 
Czytaj więcej »
 
 
e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego WAŻNE TERMINY - SPRAWOZDANIA SKŁADANE W ZAKRESIE BUDŻETU PAŃSTWA - MAJ 2024

Termin

Rodzaj sprawozdania

Jednostki przekazujące

Jednostki otrzymujące

Za styczeń–marzec 2024 roku

15

śr

Rb-40

Prezes ZUS

Ministerstwo Finansów
– Departament Budżetu Państwa
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

Za kwiecień 2024 roku

10

pt

Rb-23, Rb-27, Rb-28,
Rb-28NW

dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia

dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia lub dysponenci części budżetowych

Rb-28 Programy,
Rb-28NW Programy

dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia

dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia lub dysponenci części budżetowych

Rb-28 Programy WPR

dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia

dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia lub dysponenci części budżetowych

13

pn

Rb-24, Rb-27

urzędy skarbowe

dysponent części 77

15

śr

Rb-23, Rb-27, Rb-28,
Rb-28NW

dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia

dysponenci części budżetowych

Rb-28 Programy,
Rb-28NW Programy

dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia

dysponenci części budżetowych

Rb-28 Programy WPR

dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia

dysponenci części budżetowych

20

pn

Rb-23, Rb-27, Rb-28,
Rb-28NW

dysponenci części budżetowych (z wyjątkiem dysponenta
części 77)

Ministerstwo Finansów
– Departament Budżetu Państwa
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

Rb-28 Programy,
Rb-28NW Programy

dysponenci części budżetowych

Ministerstwo Finansów
– Departament Instytucji Płatniczej
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

Rb-28 Programy WPR

dysponenci części budżetowych

Ministerstwo Finansów
– Departament Instytucji Płatniczej
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

23

cz

Rb-40

dysponent Funduszu Zapasów Interwencyjnych

szef kancelarii Prezesa Rady Ministrów

prezes zarządu PFRON

minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego

kierownicy agencji wykonawczych

ministrowie nadzorujący agencje wykonawcze

dyrektorzy instytucji gospodarki budżetowej

organ wykonujący funkcje organu założycielskiego

27

pn

Rb-FUS, Rb-FEP

prezes ZUS

Ministerstwo Finansów
– Departament Polityki Makroekonomicznej

Główny Urząd Statystyczny
– Departament Rachunków Narodowych

Rb-FER

prezes KRUS

Ministerstwo Finansów
– Departament Polityki Makroekonomicznej

Główny Urząd Statystyczny
– Departament Rachunków Narodowych

28

wt

Rb-27

dysponent części 77

Ministerstwo Finansów
– Departament Budżetu Państwa
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

31

pt

Rb-40

dysponenci państwowych funduszy celowych
(z wyjątkiem dysponenta Funduszu Zapasów Interwencyjnych)

Ministerstwo Finansów
– Departament Budżetu Państwa
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

szef kancelarii Prezesa Rady Ministrów

Ministerstwo Finansów
– Departament Budżetu Państwa
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego

Ministerstwo Finansów
– Departament Budżetu Państwa
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

ministrowie nadzorujący agencje wykonawcze

Ministerstwo Finansów
– Departament Budżetu Państwa
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

organ wykonujący funkcje organu założycielskiego

Ministerstwo Finansów
– Departament Budżetu Państwa
(dane ze sprawozdań Ministerstwo Finansów przekazuje Najwyższej Izbie Kontroli)

 
 

Zarządzaj swoim kontem:

 
e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego
 

Moje dane

Mała przerwa

Moje elettery

Moje zainteresowania

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem. Jeśli np. planujesz urlop, możesz ograniczyć częstotliwość wysyłek poprzez usługę Mała przerwa. Umożliwiamy Ci m.in. edycję Twoich danych osobowych, za co otrzymasz wyjątkowego, bezpłatnego e-booka. Sam decydujesz, które nasze elettery – spośród 16 kategorii tematycznych - chcesz otrzymywać i jak często.

 
 
e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego

Wiarygodna
firma

e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego

Atest
antyspamowy

e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego

Ochrona
Twoich danych

 
 

Prosimy o kontakt z naszym Centrum Obsługi Klienta
– za pomocą:

 
e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego

formularza http://formularze.wip.pl/;

e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego

telefonicznie 22 518 29 29 (pon.-pt. w godz. 8-16);

e-Doradca Księgowych Sektora Publicznego

bądź faksem
22 617 60 10.

 

Nasz zespół konsultantów to prawdziwi profesjonaliści,
pomogą Ci rozwiązać każdy problem.

 
 
Wiedza i Praktyka sp. z o.o., ul. Łotewska 9A,
03-918 Warszawa, tel.: (22) 518 29 29, e-mail: [email protected]

Numer NIP: 526-19-92-256, Numer KRS: 0000098264 - Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy
w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, Wysokość kapitału zakładowego: 200 000 zł.
Nr rejestrowy BDO: 000008579
 

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »