Aktualności Oświatowe

Ważne dokumenty psychologa i pedagoga szkolnego

Zobacz na stronie WWW »

21.11.2024 r.

E-serwis oświatowy NOWY
Baza porad, wzorów dokumentów i aktów prawnych dla oświaty
NOWY NUMER: E-serwis oświatowy NOWY

JAK WYPEŁNIAĆ I PROWADZIĆ DOKUMENTY SZKOLNE?

 
 

Temat tygodnia:

POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA - DOKUMENTACJA SZKOLNA >>

W SPECJALNEJ OFERCIE NUMER JEST DOSTĘPNY BEZPŁATNIE!

 
 
E-serwis oświatowy NOWY Pani Dyrektor,
Panie Dyrektorze!

Kontynuujemy dziś temat z najnowszego wydania "Poradnika Dyrektora Szkoły" - kompendium wiedzy na temat dokumentacji szkolnej w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli chcesz zapoznać się z całym 80-stronicowym wydaniem - zamów bezpłatny numer!

Wszystkie działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu i szkole odpowiada dyrektor. Powinien on zadbać o wskazanie sposobu dokumentowania realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie udzielanej dzieciom pomocy oraz określić terminy i zasady ewentualnej kontroli, uwzględniając jej zakres w planie nadzoru pedagogicznego.

W artykule m.in.

  • Ogólne zasady prowadzenia dokumentacji
  • Dziennik pracy specjalisty
  • Dziennik innych zajęć
  • Program prowadzonych przez specjalistę zajęć
  • Dokumentacja postępów dzieci
  • Indywidualne teczki ucznia
  • Dokumentowanie współpracy z rodzicami i innymi podmiotami

Dokumenty do tematu

  • Zarządzenie w sprawie sposobu informowania rodziców o formach i okresie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Zawiadomienie o spotkanie zespołu nauczycieli i specjalistów

Praktyczne narzędzie

  • Przykładowe wpisy do dziennika pedagoga specjalnego

ZAMÓW DARMOWY NUMER ZE SPECJALNYM DODATKIEM >>

Życzę owocnej, przyjemnej lektury!

Agnieszka Stebelska
redaktor "Poradnika Dyrektora Szkoły"

E-serwis oświatowy NOWY

Dokumentacja nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne

Nauczyciel współorganizujący kształcenie prowadzi dokumentację działań i czynności w zakresie ustalonym przez dyrektora, odpowiednio do realizowanych zadań i czynności przydzielonych przez dyrektora i wynikających z potrzeb ucznia (§ 7 ust. 7 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych).

Nauczyciele, tzw. wspomagający:

  • prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w programie;
  • prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
  • uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
  • udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
  • prowadzą zajęcia, o których mowa w § 5 pkt 4 (zajęcia uwzględnione w IPET).

W świetle przywołanych wyżej przepisów prawa oświatowego, jeśli nauczyciel uczestniczy w zajęciach edukacyjnych, to powinien dokumentować udział w konkretnych zajęciach poprzez złożenie podpisu w dzienniku lekcyjnym (§ 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania). Jeśli prowadzi inne zajęcia z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, np. zajęcia rewalidacyjne lub z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to powinien prowadzić dziennik tych zajęć (§ 11 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania).

W zależności od ustaleń podjętych przez dyrektora, nauczyciel może również dokumentować realizację innych działań np. dokonywanej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, przygotowywanych spotkań czy informacji dla rodziców, konsultacji z nauczycielami w zakresie doboru metod i form pracy.

Zakres sporządzanej dokumentacji będzie zależał od zadań, których realizację powierzy nauczycielowi dyrektor.

ZOBACZ WSZYSTKIE WSKAZÓWKI »

Czytaj więcej »

 

E-serwis oświatowy NOWY

Przykładowe wpisy do dziennika pedagoga specjalnego

  1. Diagnozowanie potrzeb uczniów klas pierwszych w zakresie wsparcia emocjonalnego.
  2. Obserwacja uczniów klasy VII c pod kątem przygotowania dostosowań warunków i wymagań edukacyjnych.
  3. Rozmowa z dyrektorem na temat proponowanych działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu placówki.
  4. Rozmowa z rodzicami Jana Nowakowskiego i Adama Kowalskiego na temat konfliktu i bójki ich synów.
  5. Przekazanie wniosków z diagnozy wychowawcom klas.
  6. Rozmowa z Kingą Adamowicz na temat jej trudności w nauce – wspólne opracowanie planu uczenia się.
  7. Prowadzenie zajęć mindfulness dla uczniów klas VIII.
  8. Przeprowadzenie diagnozy potrzeb szkoleniowych nauczycieli.
  9. Prowadzenie zajęć mających na celu uwolnienie emocji.
  10. Prowadzenie grupy wsparcia dla rodziców uczniów z niepełnosprawnością.
  11. Organizacja prelekcji dla rodziców i nauczycieli „Jak zrozumieć nastolatka”.
  12. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, udział w spotkaniu dotyczącym ucznia Adama Kowalskiego.
  13. Prowadzenie strony internetowej poruszającej tematykę niepełnosprawności.
  14. Konsultacja z wychowawcą klasy II c w sprawie trudności ucznia w adaptacji do nowych warunków edukacyjnych.
  15. Udział w szkoleniu dotyczącym pracy z uczniami ze spektrum autyzmu – notatki i wnioski do wdrożenia w pracy.
  16. Spotkanie z logopedą w celu omówienia postępów ucznia Jana Zielińskiego w terapii logopedycznej.
  17. Przeprowadzenie obserwacji ucznia klasy V b pod kątem jego zdolności do pracy w grupie i wsparcie w integracji z rówieśnikami.
  18. Rozmowa z nauczycielką języka polskiego o dostosowaniu treści programowych dla ucznia z dysleksją.
  19. Konsultacja z pedagogiem szkolnym na temat pracy z uczniem agresywnym – propozycje interwencji i wsparcia.
  20. Opracowanie planu interwencji kryzysowej dla ucznia przeżywającego trudności emocjonalne związane z rozwodem rodziców.

ZOBACZ WIĘCEJ PORAD »

Czytaj więcej »

 

E-serwis oświatowy NOWY

Patronat merytoryczny

 
 
 
 

Kontakt z Centrum Obsługi Klienta

 
 

Obserwuj nas w Social Media

E-serwis oświatowy NOWY
YouTube
E-serwis oświatowy NOWY
Facebook
E-serwis oświatowy NOWY
LinkedIn
E-serwis oświatowy NOWY
Pinterest
 
 

Zarządzaj swoim kontem:

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem.

 
E-serwis oświatowy NOWY

Wiarygodna
firma

E-serwis oświatowy NOWY

Atest
antyspamowy

E-serwis oświatowy NOWY

Ochrona
Twoich danych

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »