Aktualności Oświatowe

PROBLEMY WYCHOWAWCZE SZKOŁY Z UCZNIEM - POSTĘPOWANIE

Zobacz na stronie WWW »

18.04.2024 r.

E-serwis oświatowy NOWY
Baza porad, wzorów dokumentów i aktów prawnych dla oświaty
TERAZ ZA DARMO: E-serwis oświatowy NOWY

PROBLEMY WYCHOWAWCZE Z UCZNIEM - ZADANIA SZKOŁY »

 
 

Temat tygodnia:

 ZADANIA I OBOWIĄZKI DYREKTORA  - TERMINY, KOMPENIUM WIEDZY >>

 
 
E-serwis oświatowy NOWY Pani Dyrektor,
Panie Dyrektorze!

Odpowiadamy na pytania i problemy naszych Czytelników! W najnowszym wydaniu - problemy wychowawcze z uczniem. Jakie zadania i obowiązki spoczywają na szkole?

W szkole jest uczeń, z którym są liczne problemy wychowawcze: pali papierosy, opuszcza lekcje, ma naganne zachowanie, demoralizuje innych, posiada naganę dyrektora oraz liczne uwagi. W związku z wielokrotnymi rozmowami z rodzicem i brakiem reakcji, chcemy zgłosić sprawę ucznia. Jak powinno wyglądać takie pismo i gdzie je zgłosić? Jakie obowiązki spoczywają na szkole i dyrektorze? Kiedy można mówić o demoralizacji ucznia? Odpowiadamy w dzisiejszym serwisie! Więcej informacji na ten temat w kwietniowym wydaniu "Poradnika Dyrektora Szkoły"! Zapraszamy do lektury i czekamy na Państwa pytania! 

ODBIERZ TERAZ DARMOWY NUMER! >>

Życzę owocnej, przyjemnej lektury!

Agnieszka Stebelska
redaktor "Poradnika Dyrektora Szkoły"

E-serwis oświatowy NOWY

PROBLEMY WYCHOWAWCZE SZKOŁY Z UCZNIEM - POSTĘPOWANIE

Jeśli zostaną wyczerpane przez dyrektora szkoły wszystkie możliwości wsparcia, udzielenia uczniowi i jego rodzicom pomocy, mogą zachodzić przesłanki do zwrócenia się o pomoc do instytucji zewnętrznych. Dyrektor szkoły może zwrócić się do policji, sądu opiekuńczego – jeżeli stwierdził, że uczeń przejawia zachowania świadczące o demoralizacji, a także, gdy podejrzewa, że rodzice działają na szkodę dziecka, dopuszczając się zaniechania.

Każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności dopuszczenie się czynu zabronionego, naruszanie zasad współżycia społecznego, uchylanie się od obowiązku szkolnego lub nauki, używanie alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, ich prekursorów, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych, uprawianie nierządu - ma społeczny obowiązek odpowiednio przeciwdziałać temu, a przede wszystkim zawiadomić o tym:

  • rodziców lub opiekuna nieletniego,
  • szkołę,
  • sąd rodzinny,
  • Policję lub inny właściwy organ (art. 4 ust. 1 ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich).

Ponadto, mając na uwadze art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego każdy, komu znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu, obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy. Obowiązek ten ciąży m.in. na placówkach oświatowych.

Jak wynika z przytoczonych przepisów prawa nie można nie reagować na niewłaściwe, a także zagrażające zdrowiu, zachowania nieletniego. Jak również na zaniedbania rodziców wobec dziecka.

W przypadku wyczerpania wszystkich możliwych form wsparcia oddziaływania i udzielania przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi i jego rodzicom, także we współpracy z innymi instytucjami, w tym poradnią psychologiczno-pedagogiczną, ośrodkiem pomocy społecznej, organizacjami wspierającymi dzieci i młodzież - dyrektor może zwrócić się w formie wniosku do instytucji zewnętrznej, np. do sądu opiekuńczego o wgląd w sytuację dziecka.

Poza tym, jeżeli dyrektor powziął wiedzę lub podejrzenie co do niewłaściwego wykonywania przez rodziców władzy rodzicielskiej, która obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka z poszanowaniem jego godności i praw oraz powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny zgodnie z art. 95 § 1 i 3 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ma społeczny obowiązek zawiadomić sąd o naruszeniu przez rodziców sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej.

Z kolei sąd opiekuńczy jest zobowiązany wszcząć postępowanie z urzędu w każdym przypadku przedstawienia przez dyrektora we wniosku złożonym do sądu istotnych informacji o zdarzeniach, zachowaniach ucznia, zaniechaniach i działaniach na jego szkodę przez rodziców, dowodów na demoralizację uzasadniających konieczność ingerencji sądu opiekuńczego.

Na podstawie art. 109 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, jeżeli dobro dziecka jest zagrożone, sąd opiekuńczy wyda odpowiednie zarządzenia, w tym dotyczące zobowiązania rodziców do określonego postępowania, np. diagnozy dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub powtórnej diagnozy, umieszczenia w placówce, która będzie mogła zapewnić dziecku właściwą, specjalistyczną terapię np. w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii

Warto, aby dyrektor uwzględnił powyższe rozwiązania we wniosku, jeżeli uzna je za korzystne dla ucznia. Właściwy do rozpoznania sprawy jest sąd opiekuńczy miejsca zamieszkania osoby, której postępowanie ma dotyczyć, a w braku miejsca zamieszkania – sąd opiekuńczy miejsca jej pobytu i do niego należy skierować wniosek o wgląd w sytuację dziecka.

Wniosek do sądu opiekuńczego powinien zawierać:

  • szczegółowy opis stanu faktycznego zawierający możliwie wyczerpujące informacje dotyczące funkcjonowania, zachowań niewłaściwych ucznia, a także zaniedbań, zaniechań, braku współpracy ze szkołą, brak reagowania na zachowania dziecka ze strony rodziców;
  • dokładne dane, w tym daty itp., ewentualnych świadków zdarzeń;
  • opis działań podjętych przez szkołę, także we współpracy z instytucjami zewnętrznymi;
  • dokumentację szkolną, opinię wychowawcy, specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej potwierdzające opisywaną sytuację i przedstawiające sytuację dziecka i udzieloną mu pomoc;
  • inną dokumentację będącą w posiadaniu szkoły, np. zdjęcia, screeny potwierdzające cyberprzemoc itp.

Uwaga! Incydentalne zachowania takie jak: jednorazowe spożycie alkoholu, zapalenie papierosa czy opuszczenie lekcji, nie świadczy o demoralizacji nieletniego. W takich sytuacjach należy wykorzystać środki będące w kompetencjach szkoły. Dopiero w przypadku powtarzania się negatywnych zachowań, wykorzystania przez szkołę wszystkich dostępnych jej środki oddziaływań wychowawczych, nieskuteczności podejmowanych przez szkołę działań oraz odmawianiu przez rodziców współpracy ze szkołą dyrektor szkoły powinien pisemnie powiadomić sąd rodzinny o zaistniałej sytuacji.

Czytaj więcej »

 

E-serwis oświatowy NOWY

QUIZ - SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ

LP.

PYTANIE

TAK/NIE

WYJAŚNIENIE

1

Czy jeśli w bieżącym roku szkolnym nie ma klasy VIII, należą się uczniom dodatkowe 3 dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w terminie egzaminów?

Str. 9

2

Czy jeśli nauczyciel naruszył nietykalność cielesną ucznia, to należy natychmiastowo zawiesić go w obowiązkach służbowych?

Str. 12

3

Na pracującego nauczyciela emeryta odpis na ZFŚS naliczamy podwójnie tj. zarówno z tytułu zatrudnienia na stanowisku nauczyciela, jak i w związku z posiadaniem statusu emeryta w danym zakładzie pracy.

Str. 16

4

Rodzic zażądał udostępnienia wszystkich notatek ze szkoły dotyczących zachowania dziecka. Czy dyrektor ma obowiązek udostępnienia rodzicowi tej dokumentacji?

Str. 21

5

Wprowadzenie lub aktualizacja kryteriów doboru nauczycieli do zwolnienia wymaga poinformowania o nich nauczycieli – przynajmniej tych, którym będą wręczane wypowiedzenia.

Str. 27

6

Czy można przesłać arkusz organizacji szkoły do zaopiniowania drogą elektroniczną?

Str. 35

7

Czy rada pedagogiczna musi zaopiniować arkusz organizacyjny na kolejny rok?

Str. 42

8

Czy można w trakcie roku szkolnego przekształcić klasę ogólną w integracyjną i zatrudnić nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne?

Str. 60

9

Czy doraźne zastępstwa mogą też dotyczyć np. zebrania z rodzicami?

Str. 76

10

Czy doraźne zastępstwa można przydzielać nauczycielom bez kwalifikacji?

Str. 77

Uwaga! Wszystkie odpowiedzi na pytania znajdują się w aktualnym, kwietniowym wydaniu »

Czytaj więcej »

 

E-serwis oświatowy NOWY

 

Pedagog w klasie - Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej oraz z doradztwa zawodowego

 

Pedagog w klasie - Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej oraz z doradztwa zawodowego

Publikacja „Pedagog w klasie. Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej oraz z doradztwa zawodowego” to zbiór praktycznych, gotowych do wykorzystania kart pracy i scenariuszy zajęć dla dzieci na różnym etapie edukacyjnym.

Dzięki różnorodności tematycznej materiał będzie doskonałą bazą dla pedagogów do pracy na lekcji. Książka zawiera szczegółowe wytyczne, jak przeprowadzić dane zajęcia, oraz niezbędne dodatki – ćwiczenia, zadania, formularze – do wykorzystania w pracy z dziećmi.

Dla łatwiejszego wyszukania potrzebnego materiału całość została podzielona na 2 bloki tematyczne:

1. Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej,

2. Scenariusze zajęć z doradztwa zawodowego.

ZAMÓW TERAZ! »

Zamawiam na próbę

 
 

Patronat merytoryczny

 
 
 
 

Kontakt z Centrum Obsługi Klienta

 
 

Obserwuj nas w Social Media

E-serwis oświatowy NOWY
YouTube
E-serwis oświatowy NOWY
Facebook
E-serwis oświatowy NOWY
LinkedIn
E-serwis oświatowy NOWY
Pinterest
 
 

Zarządzaj swoim kontem:

 
E-serwis oświatowy NOWY E-serwis oświatowy NOWY E-serwis oświatowy NOWY E-serwis oświatowy NOWY
 

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem. Jeśli np. planujesz urlop, możesz ograniczyć częstotliwość wysyłek poprzez usługę Mała przerwa. Umożliwiamy Ci m.in. edycję Twoich danych osobowych, za co otrzymasz wyjątkowego, bezpłatnego e-booka. Sam decydujesz, które nasze elettery – spośród 16 kategorii tematycznych - chcesz otrzymywać i jak często.

 
 
E-serwis oświatowy NOWY

Wiarygodna
firma

E-serwis oświatowy NOWY

Atest
antyspamowy

E-serwis oświatowy NOWY

Ochrona
Twoich danych

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »