PYTANIE/PROBLEM
|
ROZWIĄZANIE/WSKAZÓWKI
|
Jakie przepisy regulują przedmiot edukacja zdrowotna?
|
Realizacja zajęć edukacyjnych z zakresu przedmiotu edukacja zdrowotna, wynika z:
- rozporządzenia Ministra Edukacji z 6 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej zostały zawarte w ramowym planie nauczania oraz
- rozporządzenia Ministra Edukacji z 12 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
|
Czy zajęcia z edukacji zdrowotnej są obowiązkowe?
|
Od września 2025 r. przedmiot wychowanie do życia w rodzinie jest zastąpiony edukacją zdrowotną, która jest przedmiotem nieobowiązkowym.
|
Jaki jest wymiar zajęć?
|
Wymiar zajęć to 1 godzina tygodniowo przez cały rok szkolny. Zatem, w ramowych planach dla klas IV-VII należy wpisać 1 godzinę tygodniowo. Dla klasy VIII również wpisuje się 1 godzinę tygodniowo, z adnotacją o okresie realizacji zajęć (do końca stycznia). Roczny wymiar godzin będzie różny w klasach IV-VII (cały rok) i w klasie VIII (część roku), ale planuje się i rozlicza tygodniowy wymiar godzin.
Szczegółowa tabelka w wydaniu »
|
Edukacja zdrowotna a wychowanie do życia w rodzinie – jakie są różnice?
|
Oprócz dotychczasowych treści z zakresu przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, edukacja zdrowotna rozbudowana została o treści związane z:
- zdrowiem i aktywnością fizyczną,
- odżywianiem,
- zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym,
- Internetem i profilaktyką uzależnień.
|
Czy zajęcia będą oceniane?
|
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
|
Jaka jest podstawa programowa edukacji zdrowotnej?
|
Celem podstawy programowej w zakresie edukacji zdrowotnej jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną. Zajęcia edukacji zdrowotnej będą się składać z wieloetapowego procesu prowadzącego do budowania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy). Dzięki temu uczniowie zbudują sobie umiejętności i kompetencje społeczne, aby trafnie rozpoznawać potrzeby zdrowotne własne i otoczenia.
Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje 10 działów, które odzwierciedlają sfery funkcjonowania człowieka:
1) Wartości i postawy
2) Zdrowie fizyczne
3) Aktywność fizyczna
4) Odżywianie
5) Zdrowie psychiczne
6) Zdrowie społeczne
7) Dojrzewanie
8) Zdrowie seksualne
9) Zdrowie środowiskowe
10) Internet i profilaktyka uzależnień
Nauczyciel powinien zaplanować odpowiednią liczbę godzin dla każdego działu, proporcjonalnie do wymagań szczegółowych i potrzeb uczniów.
|
Czy program zajęć trzeba wpisać do szkolnego zestawu programów nauczania?
|
Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi program nauczania dla danych zajęć edukacyjnych. Program może opracować nauczyciel lub zespół nauczycieli lub można skorzystać z oferty wybranego wydawnictwa. Programy nauczania dopuszcza do użytku danej szkoły jej dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Dopuszczone programy stanowią szkolny zestaw programów nauczania.
Dopuszczone do użytku w szkole programy nauczania do poszczególnych zajęć edukacyjnych stanowią szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów nauczania całości podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego.
Podstawa programowa do edukacji zdrowotnej jest określona w rozporządzeniu ME z 6 marca 2025 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2025 r. poz. 382).
|
Jakie są metody pracy na zajęciach?
|
Jak wskazuje podstawa programowa edukacji zdrowotnej zajęcia powinny mieć charakter praktyczny oraz wykorzystywać nowoczesne, aktywizujące metody nauczania. Konieczne jest przekazanie uczniom wiedzy na temat wybranych zagadnień, ale do realizacji zajęć rekomendowana jest metoda projektu, przede wszystkim w zakresie wymagań szczegółowych dotyczących aktywności fizycznej i odżywiania, zdrowia środowiskowego oraz budowania postaw i relacji społecznych. Wzmocni to samodzielność i odpowiedzialność uczniów za wdrażanie zachowań prozdrowotnych i unikanie zachowań ryzykownych. Stworzy również warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się.
Z uwagi na specyfikę celów kształcenia w nauczaniu edukacji zdrowotnej najlepiej sprawdzą się metody i techniki pracy takie jak: praca w grupach, burza mózgów, metaplan, dyskusja, różne formy debat, metoda studiów przypadku i drama.
|
Jak zorganizować zajęcia edukacji zdrowotnej?
|
Dotychczas liczebność grupy na WDŻ wynosiła 28 uczniów. Natomiast zajęcia edukacji zdrowotnej można zorganizować w oddziałach albo w grupach międzyoddziałowych liczących nie więcej niż 24 uczniów. Co ważne, dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, nie organizuje się zajęć.
Maksymalna liczba uczniów na zajęciach edukacji zdrowotnej wynosi nie więcej niż 24, niezależnie, czy grupę tworzą uczniowie danego oddziału, czy grupa jest międzyoddziałowa. W przypadku zajęć z obszaru zdrowia psychicznego, seksualnego lub dojrzewania oddział albo grupę międzyoddziałową można podzielić na mniejsze grupy.
W szkołach niepublicznych na realizację zajęć przeznacza się liczbę godzin nie mniejszą niż liczba godzin przewidziana dla szkół publicznych.
|
Czy konieczne jest spotkanie informacyjne przed rozpoczęciem zajęć?
|
W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Na spotkaniu przedstawiane są informacje o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach oraz materiałach edukacyjnych.
|