Serwis Oświatowy

RADA PEDAGOGICZNA PODSUMOWUJĄCA I WNIOSKI Z NADZORU 2024-2025

Zobacz na stronie WWW

 
ELETTER MERYTORYCZNY
 

04.07.2025

Poradnik Dyrektora Szkoły Kadry i finanse w oświacie
 
 
Aktualności Top tematy Porady eksperta Materiały
 
 

OD DZIŚ NOWY NUMER! ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2024/2025 CZ. II

 
 
  TEMAT NUMERU  
 
 
 
 

RADA PEDAGOGICZNA PODSUMOWUJĄCA I WNIOSKI Z NADZORU 2024/2025 >>

 
 

uniwersalny

 
 
Drogi Czytelniku
 

Rada pedagogiczna podsumowująca rok szkolny 2024/2025 służy ocenie realizacji planu nadzoru pedagogicznego oraz wyciągnięciu wniosków do dalszej pracy szkoły. To moment na analizę efektów działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz wskazanie obszarów wymagających poprawy. W artykule przedstawiamy, jak przygotować się do tego posiedzenia i sformułować wnioski wspierające rozwój placówki.

W najnowszym wydaniu:

  • Co uwzględnić w podsumowaniu?
  • Jak zorganizować zebranie rady zgodnie z przepisami?
  • Obowiązek zawiadomienia rady o terminie i porządku zebrania
  • Uczestnicy zebrania rady pedagogicznej
  • Porządek zebrania rady pedagogicznej
  • Przedstawienie i przyjęcie porządku zebrania
  • Podejmowanie uchwał i wniosków

Dokumenty do tematu

  • Uchwała rady pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji rocznej

Praktyczne narzędzie

  • Zagadnienia do przedstawienia na zebraniu podsumowującym

WYPRÓBUJ DARMOWY NUMER »

Drogi CzytelnikuPolecam serdecznie i życzę przyjemnej, owocnej lektury!

Agnieszka Stebelska
redaktor merytoryczna magazynu Poradnik Dyrektora Szkoły

 
 
 

Wypróbuj za darmo najnowszy specjalny numer!

 
 

uniwersalny

 
 
  PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI  
 
 
 
 
PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY

Przepisy ustawy Prawo oświatowe wymagają zorganizowania zebrania rady pedagogicznej przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Celem zebrania po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest podsumowanie działalności szkoły w danym roku szkolnym.

Rada podsumowująca to możliwość wypełnienia obowiązku wynikającego z art. 69 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, wg którego dyrektor szkoły (placówki) przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Podsumowanie działalności wymaga odniesienia się do planu pracy szkoły, określającego strategiczne cele edukacyjne przyjęte na dany rok szkolny.

Nie ma przeszkód, aby na zebraniu podsumowującym w czerwcu wypełnić jednocześnie obowiązek wynikający z § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, tj. w terminie do 31 sierpnia przedstawić radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego - w odniesieniu do planu nadzoru pedagogicznego dyrektora. Wielu dyrektorów prezentację wyników i wniosków z nadzoru pozostawia na radę sierpniową.

Na temat podsumowania nadzoru pedagogicznego 2024/2025 piszemy w najnowszym wydaniu »

Co uwzględnić w podsumowaniu?

W podsumowaniu będą informacje o realizacji zadań, dzięki którym osiągnięto cele edukacyjne. Pożądane jest określenie stopnia ich realizacji. Omówienia wymagają efektów podejmowanych działań w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

Na tle danych liczbowych, z uwzględnieniem specyfiki i zasobów szkoły, warto pokazać tendencje rozwojowe, ocenę efektów podejmowanych działań.

Kluczowe dla podsumowania pracy dydaktycznej jest omówienie:

  • wyników nauczania,
  • wyników egzaminów zewnętrznych,
  • efektów uczestnictwa uczniów we współzawodnictwie szkolnym i pozaszkolnym,
  • ewaluacji systemu oceniania,
  • zrealizowanego doskonalenia zawodowego nauczycieli.

W obszarze wychowania i opieki nie sposób pominąć podsumowania realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego z szeroko rozumianym bezpieczeństwem w szkole, wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami, przestrzeganiem praw ucznia i dziecka w szkole, współpracą z rodzicami, omówieniem problemów wychowawczych.

Podsumowując działania opiekuńcze warto zaakcentować realizację Standardów Ochrony Małoletnich. W tle będą zdarzenia sprzyjające realizacji planu, np. sfinalizowane inwestycje, rozwój infrastruktury szkoły, a także napotkane trudności.

Podsumowanie to szansa na rozwój, więc powinny znaleźć się w nim rekomendacje do wykorzystania w planie pracy szkoły na kolejny rok szkolny.

Przepisy nie wskazują jakie informacje o działalności szkoły (placówki) dyrektor powinien przekazać podczas zebrania rady pedagogicznej, ani w jakiej formie powinien to zrobić. Forma przedstawienia podsumowania nadzoru może być dowolna (np. ustna, pisemna, prezentacja multimedialna, forma mieszana).

Wypełnienie przez dyrektora obowiązku określonego w art. 69 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe trzeba udokumentować poprzez odnotowanie w protokole zebrania rady pedagogicznej faktu przedstawienia radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły.

Więcej w najnowszym wydaniu »

Czytaj więcej »
 
 
 

uniwersalny

 
 
  PRAKTYCZNA NARZĘDZIE  
 
 
 
 
ZAGADNIENIA DO PRZEDSTAWIENIA NA ZEBRANIU PODSUMOWUJĄCYM

ANALIZA I OCENA DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ SZKOŁY

Realizacja podstawy programowej

  • Stopień realizacji podstawy programowej w oddziałach …………………………………………..
  • Działania wspierające realizację podstawy programowej (np. metody aktywizujące, wykorzystanie platform edukacyjnych i narzędzi multimedialnych, innowacje i eksperymenty pedagogiczne, inne): …………………………………………..
  • Problemy z realizacją podstawy programowej (np. braki kadrowe, absencja nauczycieli, absencja uczniów, inne): …………………………………………..
  • Podjęte działania naprawcze (np. monitorowanie realizacji podstawy ilościowe i jakościowe, godziny dodatkowe dla poszczególnych klas, zatrudnienie nauczycieli na zastępstwo, inne): …………………………………………..
  • Uzyskane efekty (np. uzupełnienie realizacji podstawy programowej w 90%, przeniesienie części treści programowych do realizacji w kolejnym roku szkolnym w dwóch klasach, inne): …………………………………………..
  • Wnioski: np. zmotywować nauczycieli do podjęcia studiów podyplomowych w celu uzyskania dodatkowych kwalifikacji przedmiotowych, udoskonalić monitorowanie realizacji podstawy programowej, inne …………………………………………..

Klasyfikacja i promowanie

  • Wyniki klasyfikacji i promowania (np. niska frekwencja w czterech klasach, niezadowalająca średnia ocen w klasach drugich, inne): …………………………………………..
  • Wyniki egzaminów zewnętrznych (niespójne z ocenami końcowymi, niezadowalające, inne): …………………………………………..
  • Pozaszkolne osiągnięcia dydaktyczne uczniów (konkursy, olimpiady, turnieje) (np. mała liczba uczniów chętnych do udziału we współzawodnictwie, wysokie wyniki w turniejach sportowych, inne): …………………………………………..
  • Efekty pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (np. bardzo zróżnicowane efekty pracy, brak zainteresowania rodziców uczniów współpracą ze szkołą w dwóch przypadkach, w tym ucznia-cudzoziemca, inne): ……………………………..
  • Zakres zajęć realizowanych w oddziałach przygotowawczych (np. umożliwiał przeprowadzenie klasyfikacji tylko w niektórych oddziałach): ……………………………….
  • Przyczyny braku klasyfikacji uczniów z oddziałów przygotowawczych (np. brak znajomości języka polskiego w stopniu umożliwiającym korzystania z nauki w oddziale u większości uczniów, zakres zajęć nie umożliwiał klasyfikacji, inne): …………………………………………..
  • Podjęte działania naprawcze (np. program zapobiegający nieusprawiedliwionej absencji uczniów, wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka, inne):……………………………………………………………..
  • Uzyskane efekty naprawcze (wszyscy uczniowie klasyfikowani, inne): ………………………..
  • Wnioski: (np. kontynuować program zapobiegający nieusprawiedliwionej absencji, dokonać ewaluacji systemu oceniania, inne): …………………………………………..

Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego

  • Stopień realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego (np. nie zrealizowano w pełni programu profilaktycznego „Trzymaj formę”, w pięciu klasach nie zrealizowano w pełni przyjętych programów klasowych, inne): ……………………………………………
  • Problemy z realizacją programu wychowawczo-profilaktycznego (np. zmiana na stanowisku kierownika świetlicy, niewywiązanie się z umowy partnera współorganizującego zajęcia w ramach programu profilaktycznego „Trzymaj formę”, inne): ………………………………….…………………….
  • Ocena sytuacji wychowawczej w szkole (np. stan bezpieczeństwa w szkole akceptowany przez rodziców i uczniów - ankieta, nieliczne przypadki agresji fizycznej, bardzo liczne przykłady agresji słownej, inne): …………………………………………………
  • Podjęte działania naprawcze (np. zintensyfikowana współpraca z rodzicami uczniów sprawiających problemy wychowawcze, indywidualne kontrakty zawierane z uczniami, inne): ………………………………………….……………………………
  • Uzyskane efekty (np. zmniejszenie liczby przypadków agresji fizycznej, niezadowalające efekty w zwalczaniu agresji słownej, inne): ……………………………………………………………
  • Wnioski: (np. zintensyfikować działania na rzecz integracji uczniów danej klasy, inne): …………………………………………….………………….………

Cały dokument w najnowszym wydaniu »

Czytaj więcej »
 
 
 

Więcej bieżących porad dla Dyrektorów tutaj!

 
 

Patronat merytoryczny

uniwersalny uniwersalny uniwersalny

 
 
 
DOŁĄCZ DO NAS
w mediach społecznościowych
 
 

uniwersalny Facebook uniwersalny LinkedIn

 
 
 
Spodobał Ci się nasz e-letter? Poleć go innym! »
Jeśli jeszcze nie jesteś użytkownikiem Poradnika Dyrektora
skorzystaj z oferty »
 
 

Zarządzaj swoim kontem
Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom - masz możliwość zarządzania swoim kontem.

 

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »