Serwis Oświatowy

NUMER SPECJALNY: PONAD 50 PYTAŃ I ODPOWIEDZI

Zobacz na stronie WWW

 
ELETTER MERYTORYCZNY
 

14.08.2025

Poradnik Dyrektora Szkoły Kadry i finanse w oświacie
 
 
Aktualności Top tematy Porady eksperta Materiały
 
 

OSTATNIA SZANSA! DARMOWY NUMER SPAECJALNY: PONAD 50 PYTAŃ I ODPOWIEDZI

 
 
  TEMAT NUMERU  
 
 
 
 

WAKACYJNY NUMER SPECJALNY - PRAKTYCZNE PORADY, GOTOWE DOKUMENTY I PROCEDURY >>

 
 
 
Drogi Czytelniku
 

To ostatnia szansa na zamówienie specjalnego, wakacyjnego wydania magazynu "Poradnik Dyrektora Szkoły" w pytaniach i odpowiedziach. Przykładowe tematy, które poruszamy w aktualizacji: 

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
1. Utworzenie oddziału przedszkolnego a zmiana nazwy szkoły 
2. Szkoła z oddziałami integracyjnymi a szkoła integracyjna 
3. Dokumenty szkoły w związku z KRI 
4. Odpowiedzialny za przeprowadzenie audytu KRI w szkole 
5. Uregulowania dotyczące telefonów komórkowych w dokumentacji szkolnej 

KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE
1. Prawidłowe zapisy w statucie o przewidywanej ocenie rocznej 
2. Poprawienie błędów w arkuszach ocen uczniów 
3. Informacja o orzeczeniu w arkuszu ocen 
4. Decyzja o wydłużeniu etapu edukacyjnego 
5. Przeniesienie ucznia do innej klasy bez zgody rodziców 
6. Kto przygotowuje program nauczania edukacji zdrowotnej 

NADZÓR PEDAGOGICZNY I KONTROLA
1. Kontrola kuratorium a nieobecność dyrektora szkoły 
2. Kontrola kuratorium oświaty – termin powiadomienia  
3. Dostęp organu prowadzącego do dziennika elektronicznego 

KADRY I PŁACE
1. Wynagrodzenie za urlop szkoleniowy w średniej urlopowej naucyciela 
2. Wynagrodzenie urlopowe nauczyciela w lipcu i sierpniu 
3. Nauczyciel na świadczeniu kompensacyjnym a dalsze zatrudnienie 
4. Dofinansowanie z ZFŚS do ej 18 lat 

FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ
1. Zakup laptopa dla asystenta międzykulturowego
2. Termin wypłaty stypendium 
3. Stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe 
4. Potrzeby oświatowe: czym różni się waga P10 od wagi P88 


BEZPIECZEŃSTWO I OPIEKA
1. Zapisy dotyczące słodyczy w statucie szkoły niepublicznej 
2. Uzyskiwanie informacji o dziecku, gdy rodzice są po rozwodzie 
3. Monitoring w świetlicy szkolnej 
4. Zadania szkoły w razie zgłoszenia cyberprzemocy 
5. Procedury postępowania w przypadku prób samobójczych uczniów 

DOKUMENTY I PROCEDURY
1. Wniosek o przedłużenie etapu edukacyjnego uczniowi z orzeczeniem 
2. Karta oceny pracy nauczyciela 
3. Wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego 
4. Zaświadczenie o odywaniu stażu 

To tylko niektóre z ponad 50 problemów poruszanych w specjalnym wydaniu wakacyjnym!

ODBIERZ DARMOWY NUMER >>

 

Drogi CzytelnikuPolecam serdecznie i życzę przyjemnej, owocnej lektury!

Agnieszka Stebelska
redaktor merytoryczna magazynu Poradnik Dyrektora Szkoły

 

 

 
 
 

uniwersalny

 

Wypróbuj za darmo najnowszy specjalny numer!

 
 
  CO NOWEGO NA STRONIE "PORADNIKA DYREKTORA SZKOŁY"  
 
 
 
 

Czy zapis w statucie, że przewidywana roczna ocena nie może zostać zmieniona, jest właściwy? >>

Czy jeśli podczas kontroli kuratorium oświaty nie będzie dyrektora szkoły, to musi on upoważnić lub dać pełnomocnictwo dla wicedyrektora szkoły? >>

Kiedy można zawrzeć dwie umowy o pracę w jednej szkole? >>

 

 
 
  PRAKTYCZNE PORADY  
 
 
 
 
Niedopuszczenie ucznia do zajęć ze względu na objawy choroby

Czy ucznia z objawami choroby można nie dopuścić do lekcji? Co zrobić, gdy uczeń przyszedł do szkoły z wyraźnymi oznakami choroby?

Dyrektor szkoły i nauczyciele nie mogą zabraniać uczniowi – nawet z widocznymi objawami choroby – udziału w zajęciach edukacyjnych. W ten sposób odmawiają mu prawa do nauki oraz utrudniają spełnianie podstawowego obowiązku ucznia, jakim jest uczęszczanie do szkoły.

Niedopuszczenie ucznia do zajęć, to naruszenie:

  • art. 70 Konstytucji – gwarantujący każdemu prawo do nauki,
  • art. 28 Konwencji o prawach dziecka – uznający prawo do nauki jako jedno z podstawowych praw dziecka,  
  • art. 35 ustawy Prawo oświatowe – zobowiązujący do pobierania nauki do ukończenia 18. roku życia,
  • postanowień statutu określających m.in. prawa ucznia oraz jego obowiązki (art. 172 ust. 2 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe),
  • § 2, 13 i 14 rozporządzenia MENiS z 31 grudnia 2002 r. – zobowiązujących do zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę oraz sprawowania nad nimi nadzoru przez uprawnione osoby, gdy pozostają pod opieką szkoły.

Szkolne zasady i procedury reagowania na określone sytuacje powinny być zgodne z przepisami oraz jasne i łatwe do zastosowanie w praktyce.

WYKORZYSTAJ

Gdy do szkoły przychodzi uczeń z wyraźnymi objawami charakterystycznymi dla infekcji, np. górnych dróg oddechowych (kaszel, nieżyt nosa), szkoła może reagować w sposób określony w ustalonej i przyjętej do stosowania własnej procedurze, ale nie może ona zawierać zapisów dopuszczających podejmowanie wobec ucznia działań ograniczających jego ustawowe prawa.

We wszystkich sprawach dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa uczniów z dyrektorem i nauczycielami powinna współpracować pielęgniarka szkolna realizująca na terenie szkoły profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami (art. 3 ust. 1 i art. 18 ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami oraz załącznik nr 4 do rozporządzenia MZ w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej). W ramach tej współpracy powinna doradzić dyrektorowi, jakie działania należy podjąć, by zachować odpowiedni poziom bezpieczeństwa w szkole.

Jeśli z konsultacji z pielęgniarką wynikać będzie, że obecność w klasie ucznia z objawami infekcji, grozi przeniesieniem zakażenia na innych uczniów, trosce o ich bezpieczeństwo, dyrektor szkoły powinien:

  1. przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki,
  2. poinformować rodziców ucznia o konieczności odebrania dziecka ze szkoły,
  3. zwrócić się do rodziców z prośbą o udanie się z dzieckiem do lekarza i, jeśli okaże się to konieczne, rozpoczęcie leczenia w warunkach domowych.

Osobą uprawnioną do badania stanu zdrowia dziecka, rozpoznania i leczenia choroby jest lekarz (art. 12 ust. 1 ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej oraz art. 2 ust. 1 o zawodach lekarza i lekarza dentysty). Natomiast rodzice sprawujący nad dzieckiem władzę rodzicielską do czasu uzyskania przez nie pełnoletności, mają obowiązek zapewnienia mu odpowiedniego poziomu opieki. Oznacza to, że powinni zadbać o jego bezpieczeństwo i zdrowie (art. 92, 95 § 3 i art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

O tym, czy w razie problemu zdrowotnego dziecka rodzice zwrócą się o pomoc do lekarza oraz zadbają, by w przypadku zdiagnozowania choroby, otrzymało odpowiednie leczenie, zależy jednak od ich decyzji. Od nich zależy także, czy o stanie zdrowia ucznia zechcą poinformować szkołę. Na mocy ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta prawo do informacji o stanie zdrowia dziecka ma tylko jego przedstawiciel ustawowy.

Za integrację działań osób sprawujących opiekę zdrowotną nad uczniami odpowiedzialna jest pielęgniarka, która w tym celu powinna współpracować z:

1)  zespołem podstawowej opieki zdrowotnej, a w przypadku, gdy nie został on utworzony, z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej – zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami współpraca ta polega na: 

  • uzyskiwaniu porad,
  • wymianie informacji o stanie zdrowia uczniów w zakresie niezbędnym do realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej, za zgodą rodziców,
  • podejmowaniu wspólnych działań, w zakresie niezbędnym do zachowania zdrowia, profilaktyki, rozpoznawania i leczenia chorób, pielęgnowania oraz rehabilitacji uczniów,
  • podejmowaniu wspólnych działań w zakresie profilaktyki chorób, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej oraz identyfikacji czynników ryzyka i zagrożeń zdrowotnych;

2)  z rodzicami w zakresie:

  • przekazywaniu informacji o stanie zdrowia i rozwoju psychofizycznym ucznia,
  • terminach i zakresie udzielania świadczeń profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami,
  • możliwościach i sposobie kontaktowania się z osobami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami,
  • informowania i wspierania rodziców w realizacji zaleceń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej;

3)  dyrektorem szkoły, nauczycielami i pedagogiem szkolnym – zgodnie z art. 18 ww. ustawy współpraca ta polega na:

  • podejmowaniu wspólnych działań w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, z uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych oraz rozpoznanych czynników ryzyka dla zdrowia uczniów danej szkoły,
  • doradzaniu dyrektorowi szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, warunków sanitarnych w szkole i organizacji posiłków.

WAŻNE

Pielęgniarka szkolna, w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, może samodzielnie podejmować decyzję o podaniu uczniowi określonego leku.

Wykaz produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, uwzględniając rodzaj udzielanego świadczenia oraz wykaz produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie określa rozporządzenie MZ z 12 stycznia 2011 r. wydane na podstawie art. 68 ust. 7 ustawy Prawo farmaceutyczne.

Do grupy tych produktów leczniczych należą m.in. powszechnie stosowane leki przeciwzapalne wymienione z nazwy w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia.

Postępowanie w sytuacji podejrzenia lub rozpoznania choroby zakaźnej reguluje ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Zgodnie z jej przepisami zarówno podmioty i osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, jak i rodzice sprawujący pieczę nad chorą lub podejrzaną o chorobę zakaźną osobą małoletnią, zobowiązani są do szczególnego sposobu postępowania.

Jeśli lekarz, do którego zgłoszą się rodzice z chorym dzieckiem, albo pielęgniarka, która podejrzewa lub rozpozna chorobę zakaźną, mają ustawowy obowiązek pouczyć rodziców o środkach służących zapobieganiu przeniesienia zakażenia na inne osoby oraz obowiązkach wynikających z przepisów ww. ustawy (art. 26 ustawy). Pouczeni rodzice mają obowiązek zastosowania się do wydanych nakazów i zakazów oraz ponoszą odpowiedzialność za przestrzeganie wskazań leczniczych i wypełnienie określonych przepisami obowiązków.

Niedopełnienie ich jest wykroczeniem podlegającym karze grzywny albo karze nagany. Podejrzenie lub rozpoznanie zakażenia lub choroby zakaźnej podlega obowiązkowemu zgłoszeniu tego faktu właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., nr 78 poz. 483 ze zm.) - art. 70.
  • Konwencja o prawach dziecka (Dz.U. z 1989 r., nr 120, poz. 526) - art. 28.
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) – art. 35.
  • Ustawa z 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1078) - art. 3 ust. 1 i art. 18.
  • Ustawa z 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2527) - art. 12 ust. 1.
  • Ustawa z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 2809) - art. 92, 95 § 3, art. 96 § 1
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 ze zm.) - § 2, 13 i 14.

Bożena Winczewska

OSTATNIA SZANSA! PONAD 50 PYTAŃ I ODPOWIEDZI W WYDANIU SPECJALNYM >>

Czytaj więcej »
 
 
 

uniwersalny

 
 
  PRAKTYCZNA NARZĘDZIE  
 
 
 
 
Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego

Data i miejsce sporządzenia dokumentu

 

Małoletni, wobec którego zachodzi podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie

 

 

Osoba stwierdzająca wystąpienie podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenie małoletniego

 

Data podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, miejsce

 

Osoba/osoby podejrzane o krzywdzenie lub krzywdzące małoletniego

 

Osoba/osoby podejrzane o krzywdzenie lub krzywdzące małoletniego

 

Opis rodzaju krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego

 

Osoby i instytucje, które zostały powiadomione, w tym formy interwencji m.in.: powiadomienie pomocy społecznej, policji, sądu rodzinnego, uruchomienie procedury Niebieskie Karty)

 

Data i opis udzielonej pomocy, formy otoczenia opieką małoletniego bezpośrednio po stwierdzeniu lub podejrzeniu incydentu, w tym we współpracy z koordynatorem, wychowawcą i nauczycielami specjalistami (psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym wg potrzeb małoletniego), informacje o ewentualnym powiadomieniu pogotowia, policji, stwierdzeniu konieczności badania lekarskiego

 

Informacja ze spotkania z rodzicami

 

Zaplanowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna (małoletniemu, jego rodzicom, innym uczniom – jeżeli byli np. świadkami incydentu) zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, informacja o zgodnie rodziców na udzielanie ww. formy pomocy małoletniemu. Działania w przypadku braku współpracy ze strony rodziców

 

Informacje na temat efektów podjętych interwencji, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi oraz pomocy udzielonej uczniowi przez jednostkę (dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym efektywność jej udzielania należy przechowywać w indywidualnej teczce ucznia)

 

Imiona i nazwiska oraz czytelne podpisy osób sporządzających protokół

 

DOKUMENTY W NAJNOWSZYM WYDANIU >>

Czytaj więcej »
 
 
 

Więcej bieżących porad dla Dyrektorów tutaj!

 
 

Patronat merytoryczny

uniwersalny       uniwersalny       uniwersalny

 
 
 
DOŁĄCZ DO NAS
w mediach społecznościowych
 
 

uniwersalny Facebook uniwersalny LinkedIn

 
 
 
Spodobał Ci się nasz e-letter? Poleć go innym! »
Jeśli jeszcze nie jesteś użytkownikiem Poradnika Dyrektora
skorzystaj z oferty »
 
 

Zarządzaj swoim kontem
Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom - masz możliwość zarządzania swoim kontem.

 

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »