Przepisy ustawy Prawo oświatowe wymagają zorganizowania zebrania rady pedagogicznej przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Celem zebrania po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest podsumowanie działalności szkoły w danym roku szkolnym.
Rada podsumowująca to możliwość wypełnienia obowiązku wynikającego z art. 69 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, wg którego dyrektor szkoły (placówki) przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Podsumowanie działalności wymaga odniesienia się do planu pracy szkoły, określającego strategiczne cele edukacyjne przyjęte na dany rok szkolny.
Nie ma przeszkód, aby na zebraniu podsumowującym w czerwcu wypełnić jednocześnie obowiązek wynikający z § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, tj. w terminie do 31 sierpnia przedstawić radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego - w odniesieniu do planu nadzoru pedagogicznego dyrektora. Wielu dyrektorów prezentację wyników i wniosków z nadzoru pozostawia na radę sierpniową.
Na temat podsumowania nadzoru pedagogicznego 2024/2025 piszemy w najnowszym wydaniu »
Co uwzględnić w podsumowaniu?
W podsumowaniu będą informacje o realizacji zadań, dzięki którym osiągnięto cele edukacyjne. Pożądane jest określenie stopnia ich realizacji. Omówienia wymagają efektów podejmowanych działań w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Na tle danych liczbowych, z uwzględnieniem specyfiki i zasobów szkoły, warto pokazać tendencje rozwojowe, ocenę efektów podejmowanych działań.
Kluczowe dla podsumowania pracy dydaktycznej jest omówienie:
- wyników nauczania,
- wyników egzaminów zewnętrznych,
- efektów uczestnictwa uczniów we współzawodnictwie szkolnym i pozaszkolnym,
- ewaluacji systemu oceniania,
- zrealizowanego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
W obszarze wychowania i opieki nie sposób pominąć podsumowania realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego z szeroko rozumianym bezpieczeństwem w szkole, wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami, przestrzeganiem praw ucznia i dziecka w szkole, współpracą z rodzicami, omówieniem problemów wychowawczych.
Podsumowując działania opiekuńcze warto zaakcentować realizację Standardów Ochrony Małoletnich. W tle będą zdarzenia sprzyjające realizacji planu, np. sfinalizowane inwestycje, rozwój infrastruktury szkoły, a także napotkane trudności.
Podsumowanie to szansa na rozwój, więc powinny znaleźć się w nim rekomendacje do wykorzystania w planie pracy szkoły na kolejny rok szkolny.
Przepisy nie wskazują jakie informacje o działalności szkoły (placówki) dyrektor powinien przekazać podczas zebrania rady pedagogicznej, ani w jakiej formie powinien to zrobić. Forma przedstawienia podsumowania nadzoru może być dowolna (np. ustna, pisemna, prezentacja multimedialna, forma mieszana).
Wypełnienie przez dyrektora obowiązku określonego w art. 69 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe trzeba udokumentować poprzez odnotowanie w protokole zebrania rady pedagogicznej faktu przedstawienia radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły.
Więcej w najnowszym wydaniu »
|