Transport NEWS

Co się zmieni?

Zobacz na stronie WWW »

Transport NEWS

17 kwietnia 2024 r.

 

TransportNews

 

Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku!

Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku!

Rząd pracuje nad zmianą przepisów o konfiskacie pojazdów. Przypomnijmy, że regulacje pozwalające na konfiskatę samochodu kierowcy, który prowadził po pijanemu, obowiązują od miesiąca. Sąd musi orzekać konfiskatę wobec kierowcy, który prowadził samochód, mając we krwi nie mniej niż 1,5 promila alkoholu. Tak samo w przypadku kierowcy, który miał powyżej 1 promila i spowodował wypadek.

Obowiązkowa i faktyczna konfiskata samochodów ma zostać zastąpiona uznaniową decyzją sądu. Jeśli zdecyduje, że konfiskata jest zbyt radykalnym podejściem albo jest zbyt skomplikowana w danym przypadku, będzie mógł orzec przepadek równowartości pojazdu albo nawiązkę.

Dokładne informacje na ten temat znajdziesz w najnowszych numerach magazynów Kierowca w firmie oraz „Firma transportowa”. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym prenumeratorem, tu możesz zamówić testowy numer za darmo do przejrzenia – za te pierwsze numery nic nie płacisz, nawet jeśli potem nie zechcesz następnych. Po złożeniu zamówienia otrzymasz w prezencie ebook „Wynagrodzenia kierowców zawodowych” z aktualnymi wytycznymi, dotyczącymi pensji kierowców. Podczas 14-dniowego, bezpłatnego okresu próbnego dostaniesz też pełen dostęp do naszej strony WWW i wszystkich materiałów, które się na niej znajdują – poprzednich numerów, wzorów dokumentów, darmowych szkoleń on-line itd.

Aldona Kapica

redaktor prowadząca magazynów „Kierowca w firmie” i „Firma transportowa”

PS. Z okazji Międzynarodowego Dnia Kierowcy Zawodowego mamy dla Ciebie prezent – e-book Jak rozłożyć w czasie rekompensaty i odpoczynki, żeby nie łamać przepisów. Pobierz i sprawdź, czy wykorzystujesz wszystkie możliwości, jakie dają przepisy!

 
 

W aktualnym numerze magazynu "Kierowca w firmie" przeczytasz

  • Do końca roku jest czas na wymianę w używanych ciężarówkach tachografów na inteligentne urządzenia Smart Tacho 2. Obowiązek ten dotyczy pojazdów, które dotychczas nie miały zamontowanego inteligentnego tachografu I ani II generacji. Przeczytaj więcej – w bezpłatnym, testowym numerze „Kierowcy w firmie”.
  • Rozpoczęły się prace nad projektem, który ma przewidywać dofinansowania do zakupu pojazdów zeroemisyjnych, w tym elektrycznych. Fundusze będzie można uzyskać również na zakup ciężarówek powyżej 12 ton. Zamów darmowy, testowy numer „Kierowcy w firmie” z e-wydaniem i sprawdź.

Odbierz darmowy numer »

 

Wyznacz porę nocną, inaczej zwiększasz ryzyko kar

Warto pamiętać o wyznaczeniu pory nocnej w wewnętrznie obowiązujących aktach firmy. W przeciwnym razie stosuje się zasady ogólne, co jest dla przewoźnika niekorzystne. Możliwości kontroli inspektorów podlegają jednak pewnym ograniczeniom.
Wyznaczenie pory nocnej w aktach wewnętrznie obowiązujących w firmie (np. regulaminie pracy) jest w interesie przewoźnika. Przepisy przewidują, że na potrzeby rozliczania 10-godzinnego limitu pracy w dzień, gdy kierowca pracował w porze nocnej, porę nocną rozumie się jako 4 godziny między północą a 7 rano, wyznaczone przez pracodawcę w dokumentach obowiązujących w firmie.

W przypadku niewyznaczenia tej pory stosuje się zasady ogólne wynikające z ustawy o czasie pracy kierowców. W takiej sytuacji za pracę w porze nocnej uznawany jest cały okres zawarty pomiędzy godziną 0.00 a godziną 7.00. Dlatego lepiej zapisać w regulaminie pracy, że porą nocną są cztery godziny pomiędzy np. godziną 00.00 a 4.00 lub między godziną 1.00 a 5.00.

OFERTA SPECJALNA

15 proc. zniżki na książki o transporcie

Zobacz!

Zgodnie z definicją, określoną w art. 8 ust. 1 ustawie o czasie pracy kierowców (ucp): „Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy”.

A zatem rozpoczynanie lub kończenie pracy w okresie przypadającym na porę nocną powoduje ograniczenie godzin pracy w okresie rozliczeniowym. Precyzuje to ustawa: „w przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin między dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku” (art. 21 ucp). Dla pracodawcy może to oznaczać „marnotrawstwo" godzin, jeśli źle zaplanuje czas pracy. Zwłaszcza, że w skład tego czasu wchodzi wiele czynności pomocniczych.

Podstawa prawna:

  • Art. 50 ust. 1 lit. k ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2201 z późn. zm.).
  • Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1473 z późn. zm.).

Adam Janus
ekspert transportu drogowego

Czytaj więcej »

 
 

TransportNews

 
 

Jeszcze więcej porad dotyczących tematyki transportu

 

Zarządzaj swoim kontem:

 

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem. Jeśli np. planujesz urlop, możesz ograniczyć częstotliwość wysyłek poprzez usługę Mała przerwa. Umożliwiamy Ci m.in. edycję Twoich danych osobowych, za co otrzymasz wyjątkowego, bezpłatnego e-booka. Sam decydujesz, które nasze elettery – spośród 16 kategorii tematycznych - chcesz otrzymywać i jak często.

 
TransportNews

Wiarygodna
firma

TransportNews

Atest
antyspamowy

TransportNews

Ochrona
Twoich danych

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »