TransportNEWS
Musisz się pospieszyć! Zobacz na stronie WWW.
TransportNews
18.04.2019 r.
 

Drodzy Czytelnicy!

Jeśli dostałeś w ostatnich latach karę za zbyt duży nacisk osi, szybko staraj się o jej zwrot! Według Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej polskie ograniczenia związane z naciskiem osi są niezgodne z prawem unijnym. W związku z tym wielu przewoźników może odzyskać zapłacone kary, tylko trzeba się pospieszyć! W zależności od tego, jak zakończyła się Twoja sprawa, termin na złożenie pisma w sprawie odzyskania kary mija 21 kwietnia 2019 r. lub 21 czerwca 2019 r. Ponieważ 21 kwietnia to Niedziela Wielkanocna, więc termin przedłuża się do wtorku 23 kwietnia. Co trzeba zrobić, aby dostać zwrot zapłaconej kary? Wskazówek szukaj w aktualnym numerze magazynu "Kierowca w firmie". Jeśli nie jesteś jeszcze prenumeratorem magazynu, nie zwlekaj, pobierz pierwszy numer za darmo.

W bieżącym numerze znajdziesz też m.in. następujące artykuły:

Uzyskanie karty do tachografu może się przeciągnąć. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych poinformowała, że karty do tachografów nowej generacji będą wydawane z opóźnieniem. Ponieważ produkcja tych kart nie idzie tak sprawnie, jak zakładano, możliwe są opóźnienia.

Parkingi na terenie Unii mają być certyfikowane pod kątem bezpieczeństwa. Każdy z nich zostanie oznaczony jednym z czterech symboli, w zależności od tego, jakie zabezpieczenia oferują.

Gdy kierowca rozpocznie odpoczynek za późno, on i jego pracodawca zapłacą karę. W takiej sytuacji inspektor ITD zaliczy do okresu odpoczynku tylko te godziny, które zmieszczą się w okresie rozliczeniowym.

Zawód kierowcy jest specyficzny, choćby z powodu szczególnych regulacji związanych z czasem pracy kierowców. Dlatego też przygotowanie umowy o pracę z kierowcą i obwieszczenia o czasie pracy sprawia wielu pracodawcom problem. Jak to najlepiej rozwiązać?

Serdecznie polecam :) Nie czekaj, pobierz aktualny numer za darmo »

A w dzisiejszym e-letterze mamy dla Ciebie tekst o tym, czy warto miec plan urlopów dla kierowców.

Aldona Kapica
specjalista z zakresu transportu drogowego
redaktor prowadząca magazynu „Kierowca w firmie” i portalu Transport-expert.pl

Od lipca musisz przestrzegać nowych przepisów dotyczących ADR

KierowcaZmiany w umowie ADR, która reguluje przewozy towarów niebezpiecznych, weszły w życie od 1 stycznia, ale na razie ich stosowanie jest dobrowolne. Obowiązkowe stanie się od 1 lipca.

Jakich nowych wymogów będziesz musiał przestrzegać po tym terminie, jeśli przewozisz towary niebezpieczne?

Zamów TESTOWY numer »

 
  Wymogi służb kontrolnych  

 

     
 

Plan urlopów nie zawsze się opłaca

Stosowanie w firmie planów urlopowych ma zarówno wady, jak i zalety. Jednak gdy jest to firma zatrudniająca kierowców, sprawy dodatkowo się komplikują. Zobacz, co musisz wziąć pod uwagę.

Zgodnie z Kodeksem pracy plan urlopów ustala pracodawca. Uwzględnia przy tym z jednej strony wnioski pracowników, a z drugiej konieczność zapewnienia w firmie normalnego toku pracy, więc stosowanie tego rozwiązania jest sposobem na uniknięcie kumulacji wniosków urlopowych w okresie letnich wakacji, ferii szkolnych i przerw świątecznych. Ponadto zaletą planu urlopów jest również to, że pracownik rozpoczyna przewidziany w nim urlop bez konieczności składania wniosku, co pozwala firmie ograniczyć ilość gromadzonej dokumentacji.

Jednak dla firm zatrudniających kierowców plan urlopów może być niekorzystnym rozwiązaniem. A to z tego względu, że u kierowców zatrudnionych w transporcie towarowym prawidłowe udzielenie urlopu zawsze będzie wymagało analizy dotychczasowej pracy w skali okresu rozliczeniowego, a ta nie musi być planowana. W związku z tym plan urlopów będzie bardzo trudno dostosować do faktycznego czasu pracy kierowców.

Najważniejsze jest prawidłowe planowanie czasu pracy. Ponieważ urlop wypoczynkowy należy traktować jako okoliczność usprawiedliwiającą nieobecność, więc pod każdym dniem urlopu kryje się w istocie dzień pracy. W związku z tym zaplanowany lub wnioskowany przez pracownika urlop nie powinien zostać udzielony w sytuacji, w której doprowadzi to do przekroczenia norm czasu pracy.

Dokładne przykłady, jak należy obliczyć, kiedy kierowca może w danym okresie rozliczeniowym wziąć urlop, znajdziesz w tekście Czy warto mieć w firmie transportowej plan urlopów.

  • Jeśli prenumerujesz magazyn "Kierowca w firmie", login i hasło do tej strony dostałeś razem z pierwszym opłaconym numerem.
  • Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Prenumeratorem, możesz zamówić próbny, bezpłatny numer, a gdy zdecydujesz się na opłacenie prenumeraty, zyskasz dostęp do wszystkich tekstów zamieszczonych na naszej stronie, m.in. do tego o urlopach.

Podstawa prawna:

  • art. 147, art. 154 § 1, art. 1542 § 1, 2 i 4, art. 1553 § 2, art. 163 § 1–2, art. 164, art. 1672, art. 1673 Kodeksu pracy,
  • art. 11 ust. 2a, art. 15 ust. 1, 2 i 6 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2012 r., poz. 1155 ze zm.).

Karol Lankamer

ekspert prawa pracy, były pracownik PIP, wspólnik w firmie doradczej Pogotowie Kadrowe

Czytaj dalej w aktualnym numerze magazynu "Kierowca w firmie":

Zamów DARMOWY numer »

 

 
 
Czytaj dalej » TransportNews poleć znajomemu

 

Transport-expert.pl: Fachowe narzędzia - nowy wzór do pobrania!

Na portalu Transport-expert.pl mamy dla Ciebie nowy wzór:

Obwieszczenie o systemie i rozkładzie czasu pracy oraz okresie rozliczeniowym

Załóż BEZPŁATNE KONTO TESTOWE na portalu Transport-expert.pl Otrzymasz BEZPŁATNY DOSTĘP na 24h

Zamów pełny dostęp do serwisu »

 

Kary nakładane przez ITD na firmę transportową

Okładka

Czytaj dalej »

 

Niezbędnik kierowcy ciężarówki powyżej 3,5 tony

Okładka

Czytaj dalej »

 

Jeszcze więcej porad dotyczących tematyki transportu

Zarządzaj swoim kontem:

TransportNews TransportNews TransportNews TransportNews
Moje dane Mała przerwa Moje elettery Moje
zainteresowania

Drogi Użytkowniku, wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom – masz możliwość zarządzania swoim kontem. Jeśli np. planujesz urlop, możesz ograniczyć częstotliwość wysyłek poprzez usługę Mała przerwa. Umożliwiamy Ci m.in. edycję Twoich danych osobowych, za co otrzymasz wyjątkowego, bezpłatnego e-booka. Sam decydujesz, które nasze elettery – spośród 16 kategorii tematycznych - chcesz otrzymywać i jak często.

TransportNewsWiarygodna
firma
TransportNewsAtest antyspamowy
TransportNewsOchrona Twoich danych
Ten newsletter przygotował zespół redakcyjny serwisu "Firma Transportowa" Kontakt z redakcją: transport@elettery.pl
Wiedza i Praktyka, ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa. Numer NIP 526-19-92-256, Numer KRS: 0000098264 - Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego Wysokość kapitału zakładowego 200 000 zł.
Jeżeli nie chcesz więcej otrzymywać wiadomości, wypisz się.

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »